Wednesday, June 15, 2011

::ingatan kepada remaja::

Share


setiap remaja di luar sane yea...termasuk aku di sini..hehe..beringat2 la kite sebelum kite leka n hanyut dlm kegembiraan di dunia ni...aku harap siapa yg terbace blog aku ni faham..aku mmg xnmpk seperti alim..xsempurna sgt dimata yg alim diluar sane..tapii..alhamdulillah aku cube utk menjaga diri aku dengan baik...aku mengaku ade juga salah2 kecil yang terlepas pndg aku lakukan..dan aku dgn hati terbuka akan menerima teguran kawan2..jadii aku juga berhak untuk memberi nasihat kan?mane2 yang aku nmpk salah aku ptt tegur dgn cara mcmni...siapa terbace sekurang2nya dapat menyedarkan sedikit sebanyak kan..
apa yang aku nak tegur atau kupaskan ialah sosial yang melampau di luar sane..aku semakin risau, sampai aku sndri takOt kalo2 aku pun leh terjebak same..tp,insyaallah,berkat doa mak abah aku janji aku akan jadi perempuan yang baikk..=) insyaallah..

bila aku buka FB, aku rajin buka page kwn2 aku..kwn2 lame terutamanya..sedihh bila melihat ade yang berubah..mendedahkan aurat melampau-lampau..pergi clubbing, yang xtahan nmpk ade air arak dlm gamba 2..takott la...dalam islam,'matlamat tidak menghalalkan cara'..xde istilah,wat2 jahat pon ingat Allah..xpki tudung pon solat..yea..mmg benar Allah sahaja yang akan menilai ibadah kita..dan sememangnya perkara yang membezakan manusia disisi Allah adalah tahap iman seseorang...jika benar kita beriman kepada Allah,perkara yang paling basic kita jagalah..iaitu SOLAT,menutup aurat n pergaulan..nak tegur pon xmampu..lg2 rakan sebaya ni..takOt2 kite yang dimarah balik.n takot jgk kalo aku sendiri diduga oleh Allah dengan keadaan yang sama..aku berdoa supaya aku dan kita semua terselamat dr dugaan Allah yang tidak tertanggung oleh kita..

apa yang menyebabkan semua tu terjadi yea? pengaruh kawan2 kan..dan pada pendapat aku, entertainment baik dr timur n barat dah banyak diserap dalam jiwa remaja skrg ni..terlalu byk hiburan diagung2kan..videO klip pon mengarut2 dah..itu semua menyumbang kepada maksiat dan perkara2 buruk..dan selain tu, ibu bapa pun dah tak kisah dah ape je anak2 buat..kononnye sporting..oh please..kalo mak ayah xcOntrol abes la..sedangkan mak ayah yg control pon anak2 bole rosak,ni lg yg xcOntrol..betapa pentingnya iman sejak dr awal lg kan..


apa yang paling penting sekarang ni untuk mngubah segalanya adalh iman seseorang...kembalilah wahai kwan2ku ke pangkal jalan..janganlah berserOnok sangat sampai lupa segala2nya..aku juga menulis ni sambil mengingatkan kepada diriku sendiri..sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun dan Penyayang kawan2..janganlah malu untuk berubah..jadilah orang yang besederhana didunia ini..lakukan yang baik dan tambahkan sebanyak mana yang mampu..tapii jgn la tambahkan keburukkan..

semoga kita semua hidup gembira tetapi di dalam linkungan yang diberkatii..insyaallah~

No comments:

Post a Comment