Tuesday, August 9, 2011

berfikir sejenak di bulan ramadhan

Share




kadangkala, bila kita melihat orang tersenyum dan gelak ketawa pasti kita akan menyangka insan itu orang yang bertuah..orang yang bahagia..dan orang yang tiada masalah..dalam masa yang sama anda turut terdetik didalam hati, anda tidak sebertuah insan itu..tapi, sedar atau tidak sebenarnya anda tidak yakin dengan apa yang anda lalui selama ini..betul atau tidak, itu semua melalui topik yang akan saya kupaskan disini..

topik ini merupakan salah satu pengalaman hidup saya jugak..yelakan, pada umur 23 tahun ni, banyak perkara yang mematangkan saya..sedikit sebanyak, merubah watak buruk saya menjadi lebih baik dari sebelumnya..macam2 aspek yang kita boleh perbetulkan..

contohnya, dari aspek pendidikan..saya yang dahulunya di zaman persekolahan hanya termasuk dlm type 'regular students'...pada ketika itu, sy selalu rasa rendah diri bila melihat kejayaan teman2 rapat yang berjaya mendapat keputusan cemerlang dan dapat glamOurkan nama mereka..dah tentu mereka sangat gembira..dan saya pulak bersedih jeeee...yelakan, result dan pencapaian biasa2 je..hehe..di alam universiti pulak, macam2 dugaan yang saya hadapi..sedih, sunyi, tertekan, malang dan macam2 perasaan terutama time peringkat degree di uitm shah alam ni..tapi, hari demi hari, tahun demi tahun saya cuba meningkatkan prestasi akademik saya dan cuba membiasakan diri dengan semua tu, dan alhamdulillah saya rasa senang dan gembira dengan apa yang saya miliki sekarang..walaupun semenjak masuk degree ni result sederhana, tapi saya xrasa rendah diri  macam time sekolah dulu lagi..sebab, saya dapat rasa kepuasan belajar bila saya suka benda tu..sesungguhnya saya telah berusaha bersungguh2 dan itu jela yang saya mampu...tapi saya yakin Allah mahu menguji kesabaran dan ketaqwaan saya..saya hanya mampu berdoa, saya akan diberi rezeki yang lebih baik pada masa akan datang..dapat atau tidak, semua berserah pada takdir..moral disini bersabar sangat penting, walaupun anda gagal dikala anda sudah berusaha..kalau saya, dengar pendapat postif kawan2 sangat penting untuk meningkat motivasi diri kita..jika awak tiada, cuba tulis dekat blog mcam saya ^_^ this is one of the best way to release all the rubbish in ur mind!

selain dari itu, dari latar belakang keluarga..setiap keluarga pasti ada kekurangan kan..tiada siapa yang sempurna..begitu jugadengan keluarga saya..kami ada banyak kekurangan sebenarnya..mungkin dipandangan kawan2 kami sangat sempurna, tp sebenarnya tidaklah sesempurna yang disangka...cuma, apa yang saya sedar sekarang..apa pun kekurangan lebih baik kita fikirkan kelebihan..atasi kekurangan tersebut dengan sabar..yang penting kita jangan putus2 berdoa demi kesejahteraan dan kebahagiaan keluarga kita yang tercinta..ramai lagi insan yang tidak bertuah kehilangan ahli keluarga mereka, jadi kita yg lengkap ahli keluarga ni perlu hargai keluarga masing2..jangan dah hilang baru nak carik...bagi anak2, cubalah sedaya mungkin untuk menggembirakan mak abah..aku jugak, banyak kurangnya.huhu..let's work hard on this k? hehe



n next! betul tak jika saya katakan yang kita ni kadang2 memang suka nak perhatian dari orang..dari kawan2 misalnya..kan? saya tak pastilah anda..tapi saya mengaku ya..pernah satu masa dulu, saya sangat suka post di facebOok dan suka berharap orang reply dan comment banyak2 kat wall saya...saya rasa macam, ramai orang concern dengan saya, 'heran' dan suka pada saya..then,sometimes saya tinggalkan fb utk certain time n tgk notifications cket..rasa mcm bengang..n kdg2 boleh timbul perasaan jeles bila sstgh comments kwn2 lain sgt meriah dgn response dr pembaca..saya mula rasa boring dgn facebOok dan xde hati dah time tu...satu hari, saya luahkan perkara ni pada seorang hamba Allah..dan setelah mendengar kata2 respon dari beliau, beserta nasihat ketika itu..ia terus mengubah cara pemikiran saya serta merta..beliau kata, " rilekla, cuba pikir ape tujuan sbnr kita wat fb ni...nak share something interesting dgn2 kwn2 kan? xkisahlah org respon ke tidak...mungkin ada yang baca, tp xkomen pape...cuba buat sesuatu tu ikhlas..xperlu harapkan balasan..mesti kita rasa hepi je dgn apa yang kita buat..cube berubah camtu..test la..xpyah byk, test kat fb ni jea..." dan selepas tu, betol kata beliau..aku rasa biasa je bila fb aku cam suram or slow je..n ble meriah lg la ok kan.haha...so, aku belajar sesuatu disitu..ikhlas..dan jujur..itu penting dalam hidup seharian kita..emm..



begitulah sedikit sebanyak kisah yang boleh aku kongsikan..apa yang boleh aku dapat dari pengalaman aku ni ialah pentingnya berfikir secara matang dan rasional, tambah2 lagi bila kita punya kenalan yang mampu menegur salah silap kita..biasalah,hidup ni memang ada pasang surut..kadang2 kita hepiiiii sgt! kadang2 slowww jea kan...walauapapun kawan2, bersyukur sangat penting dalam setiap yang kita miliki..jadikan pengalaman suatu pengajaran..carilah kelebihan dari kekurangan..bak kata nora elena " Allah sengaja bagi kita hujan, sebab DIA nak kurniakan kita pelangi yang indah" ^_^ hehe..renung2kan kawan2..dan selamat beramal di bulan ramadhan...



No comments:

Post a Comment